Geen medicatie, maar meditatie.




Het is weer die periode van het jaar. De bladeren vallen van de bomen, de dagen worden korter, het is steeds sneller donker en er waait regelmatig een gure wind. Daarbovenop zitten we in heel onzekere tijden. Dit alles maakt dat je mentaal welzijn een deuk kan krijgen en dan is het van groot belang om even terug tot bij jezelf te komen.

Eén van de manieren om dat te doen is meditatie. Wie al eens een yogales volgde bij •ndigo weet dat die steevast eindigen met een heerlijke meditatie. Na je lichaam in allerlei bochten te hebben gewrongen, is het noodzakelijk om terug in evenwicht te komen. Dat evenwicht kan je bereiken door te gaan letten op je ademhaling, maar ook door een bodyscan te doen. Nee, je moet niet onder de scanner gaan liggen, maar actief alle verschillende delen van je lichaam voelen en op die manier gaan scannen. Een belangrijk derde punt draait om het laten gaan van de gedachten die in je opkomen. Je laat ze als het ware voorbij waaien.

Is meditatie niet te zweverig?


We leven in een wereld waar we ongelooflijk veel prikkels krijgen. Op de smartphone komt een berichtje binnen, de televisie staat te spelen op de achtergrond en je hebt de neiging om toch nog eens naar je e-mails te kijken.



Overleven is onze primaire bezigheid dus ons brein is constant in opperste staat van paraatheid op zoek naar al dan niet zichtbaar gevaar. Dat gevaar is natuurlijk doorheen de tijd veranderd. Nu moeten we niet meer op ons hoede zijn voor mammoeten of andere gevaarlijke dieren die ons kunnen aanvallen. Ter vervanging gaan we constant op zoek naar prikkels. Die stimuleren de aanmaak van het stresshormoon Cortisol. Indien het bij een klein beetje stress blijft, is er geen probleem want het vrijgeven van Cortisol duurt amper 90 seconden. Maar je kan ook blijven hangen in die stress, wat nefast is. Maar we hebben zelf de keuze om die stress om te buigen.

Mediteren wordt door mensen die er weinig ervaring mee hebben nogal vaak gezien als ‘iets zweverigs’. Maar niets is minder waar. Er zijn verschillende studies die de positieve effecten van mediteren in het daglicht zetten. Biochemicus en immunoloog Pierre Capel is van mening dat er heel wat te winnen valt met meditatie, want het remt bijvoorbeeld de chronische stress en brengt het lichaam weer in zijn normale staat. Het is ook bewezen dat het depressie helpt te voorkomen en dat het kan bijdragen aan de genezing ervan door in het ‘nu’ te leren zijn. Daaraan gelinkt zorgt meditatie algemeen voor een betere emotionele balans. Uit een studie van Harvard University komt naar voren dat je dankzij meditatie een betere focus en concentratie kan hebben. Ten slotte kan je ook beter slapen met dank aan meditatie.





Start to meditate



Nu je wat meer informatie hebt over wat mediteren precies is en wat de voordelen ervan zijn, weet je misschien niet zo goed waar te beginnen. De eerste stap is eigenlijk heel simpel. Je moet je in eerste instantie bewust worden van de gedachten en emoties die je ervaart. Voel je je neerslachtig, verdrietig, gefaald of net heel blij? Ben je aan het piekeren over iets dat je tegen een collega of vriendin gezegd hebt? Die eerste stap zal natuurlijk je problemen niet zomaar wegtoveren, maar het zal je misschien wel toelaten een andere houding ten opzichte van die gedachten en emoties aan te nemen.



Maar hoe raak je dan af van die stress in je lijf wanneer het in die parasympathetische modus zit? De sleutelfactor is je ademhaling. Je kan je lichaam in een staat van rust brengen door aandacht te besteden aan je ademhaling. Het is de toegangspoort om tot rust te komen. In het begin kan het misschien moeilijk zijn om rustig en bewust adem te halen. Je zal misschien het gevoel hebben dat je niet genoeg lucht binnenkrijgt. Het vraagt dan ook tijd en focus om de ademhaling te vertragen en dieper te maken.

" Een simpele oefening die daarbij kan helpen is het in- en uitademen even lang en diep maken. "


  • Dat kan je doen door in je hoofd traag tot vier te tellen bij het inademen en opnieuw tot vier bij het uitademen. Door trager te tellen kan je steeds meer vertragen.

  • Indien je dit wenst kan je ook een korte pauze inlassen: adem in - pauze - adem uit – pauze.

  • Herhaal dit verschillende keren en je zal merken dat je lichaam en je brein langzamerhand tot rust zullen komen.



Het voordeel van deze oefening is dat je die op elk moment van de dag kan doen wanneer je voelt dat je er nood aan hebt. Je zal je achteraf rustiger voelen zonder veel tijd ‘verloren’ te hebben. Probeer het vooral uit en blijf geduldig. Het kan zijn dat het misschien even tijd vraagt, maar uiteindelijk zal je er zeker deugd van hebben.


Je kan je ook laten begeleiden bij een meditatie. Daarbij is het even zoeken naar wat je precies fijn vindt. Wil je een geleide meditatie in het Nederlands of Engels? Of geef je de voorkeur aan stilte? Of net wat muziek op de achtergrond?




Enkele tips van fijne meditaties online te vinden



Op YouTube vind je tal van meditaties. Zo is er deze link naar een ontspannende meditatie en relaxatie om te leren loslaten. Met een duurtijd van 7 minuten perfect om even tussendoor een moment voor jezelf te nemen. Daarnaast zijn er op apps zoals Spotify ook tal van mogelijkheden te vinden. Zo is er de ‘Guided meditation: Deep Relaxation’ van The Honest Guys. ‘Reiki Healing Waves’ van Parijat is dan weer heel aangename muziek om op te zetten.


Bekijk het als het trainen van de geest zodat de gedachten ook onder controle kunnen blijven. Iets dat zeker van pas kan komen de volgende weken nu we weer allemaal verplicht binnen zitten.



Heel veel goede moed en vooral een goede gezondheid!



  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • Twitter

Sweater

Cropped sweater

Legging Adult

Legging Child

Sport bra

Cropped top

Copyright © 2009-2020 •ndigo