| | |

Met zorg sporten voor een fit lichaam, hoe doe je dat?

Het nieuwe bewegingsjaar is weer uit de startblokken geschoten bij Ndigo, the-place-to-be voor wie wil dansen of aan yoga wil doen in Roeselare.

Vol energie heb je je lessen aangevat of het nu yoga, ballet, moderne dans of girly hiphop is. Maar misschien voel je dat je lichaam en spieren nog niet helemaal uit vakantie gekomen zijn.

Hier geven we enkele tips om je lichaam op een zachte manier terug in beweging te laten komen zodat je zonder problemen voluit kan gaan in je volgende dans- of yogales.

1. Welke stappen kan ik op voorhand nemen om het meeste uit de les te halen?

Zorg dat je lichaam klaar is om minstens een uur lang een inspanning te leveren. Dat kan je doen door je lijf goed op te warmen. Denken dat je lichaam wel warm zal worden van de eerste oefeningen in de dans- of yogales, is een gevaarlijke gok.

Wanneer je lichaam niet warm genoeg is voor het bepaalde bewegingen doet, riskeer je blessures en dat is nu toch net wat we absoluut willen vermijden. Warme spieren zijn eenmaal een stuk minder gevoelig voor blessures.

Een goede opwarming kan er daarnaast ook voor zorgen dat je minder spierpijn hebt en dat je dus met andere woorden nadien een trap vlot op en af kan huppelen zonder elke trede op je tanden te moeten bijten van de spierpijn.

file 5

2. Is het verstandig om iets te eten voor ik ga sporten?

Zeer zeker. Voeding is de basisbron om goed te kunnen bewegen. Zonder genoeg brandstof zal je merken dat je geen energie hebt om de les vlot uit te doen.

Vandaar is het van belang dat je voldoende eet, niet alleen voor een dansles maar ook in het algemeen.

Let wel op, voor yogalessen is het niet aanbevolen om nog snel een volle maaltijd naar binnen te spelen. Als je van plan bent om die avond je yogamat uit te rollen, is het aangeraden om maximum één uur voor de les een lichte, kleine hap te eten.

Een belangrijk onderdeel van een goed voedingspatroon zijn vitaminen en mineralen. Die kan je halen uit groenten en fruit. Daarnaast zijn ook eiwitten van belang. Die zijn terug te vinden in allerlei soorten voedsel zoals vlees, vis, noten of zuivel.

Eet dus nog snel even een banaan of notenreep voor de dans- of yogales en je lichaam zal voldoende brandstof hebben om de les vlot door te komen.

3. Luister naar je lichaam en bouw geleidelijk op.

De vuistregel is dat je vooral naar je eigen lichaam moet luisteren. Wanneer je net begonnen bent met een bepaalde yoga- of dansles of het een tijdje niet meer gedaan hebt, is het niet verstandig om te hard van stapel te lopen en meteen de meest acrobatische oefeningen uit te voeren. Bouw geleidelijk aan op en laat je lichaam op een rustige manier wennen.

Merk je dat een bepaalde oefening wat te zwaar is, voer dan een alternatief uit of sla deze over. Push jezelf niet verder dan je eigen lichaam aangeeft. Na een tijdje zal je merken dat die oefening die in het begin niet zo vlot ging, nu wel opeens zonder veel moeite lukt.

Lees de blog: ‘geen medicatie, maar meditatie’

4. Water en de rest komt later

Met de meest gebruikte zin in Vlaanderen luiden we tip vier in. Het is misschien voor de hand liggend, maar het is van groot belang om voldoende water te drinken. Dit niet enkel in het alledaagse leven, maar ook en misschien net vooral tijdens het bewegen.

Wanneer je een bepaalde lichamelijke inspanning doet, kan je gaan zweten waardoor je vocht verliest.

Het is van groot belang dat je de vochtbalans van je eigen lichaam zo snel mogelijk weer op peil krijgt om bijvoorbeeld blessures, maar ook krampen tijdens de lessen te voorkomen.

Drink dus liever een slokje extra, dan krijg je misschien niet te kampen met een pijnlijke verkrampte kuit.

5. Een goede motivatie en een schouderklopje voor jezelf

Zoek een sport waarvoor je zin hebt om uit je zetel te komen en die aflevering van je favoriete serie een andere keer te bekijken. Een goede motivatie is heel belangrijk, zeker wanneer je pas gestart bent met bewegen.

Welke sport je ook doet, of het nu hedendaagse dans, jazz, yoga of zelfs nog iets anders is, regelmatig oefenen is de boodschap.

Daarnaast is het van belang om vooral niet te streng te zijn voor jezelf. Het hoeft niet steeds allemaal meteen perfect te zijn en je moet niet meteen op het hoogste niveau presteren. Integendeel zelfs, want een burn-out komt niet enkel voor op de werkvloer.

Er bestaat ook zoiets als een burn-out door sport. Het is dus belangrijk om plezier te hebben terwijl je sport zodat je op een aangename manier je conditie kunt opbouwen.

Je mag zeker ook fier zijn op wat je na verloop van tijd bereikt hebt door vol te houden en dat verdient een schouderklopje voor jezelf.

file 4

6. Zoek een sportbuddy

De mens is een sociaal dier. Vandaar dat het een pak leuker kan zijn om samen met een vriend of vriendin te gaan sporten. Het voordeel is dat je elkaar kunt motiveren om te blijven volhouden. Je kan elkaar aanmoedigen wanneer het even wat minder lukt.

Sta dus op uit je zetel en pak je vriend(in), dochter, zoon, moeder of vader bij de hand en schrijf jullie bijvoorbeeld in voor een dans- of yogales voor volwassenen.

Het zal het ideale moment zijn om quality time te koppelen aan het verbeteren van jullie gezondheid.


Kriebelt het om na deze blog ook je yogamatje uit te rollen of dansschoenen aan te trekken, vind dan nu alle informatie rond dans- en yogalessen bij Ndigo in Roeselare op www.ndigo.be of neem contact op via info@ndigo.be.

Er zijn zowel dans- als yogalessen voor volwassenen en kinderen. Ik wens je heel veel beweegplezier toe in het nieuwe dans- en yogajaar!